duminică, 5 august 2012

USL si CCR arunca tara in haos

Toate discutiile si comentariile din ultimele zile tind sa limpezeasca ce s-a intamplat in zilele de dupa referendum. Iata filmul derularii evenimentelor si ce perspective se deschid in continuare. In primul rand cateva cifre. Daca la cele 18,3 milioane de alegatori, inscrisi pe listele electorale, adaugam persoanele cu varsta sub 18 ani, circa 3,7 milioane, ajungem la o cifra, groso-modo, de 22 milioane de cetateni ai Romaniei, domiciliati in tara sau in strainatate. Mentionam ca in listele electorale intra automat cetatenii care fac 18 ani, indiferent de domiciliul lor in acel moment, prin efectul datelor cuprinse in CNP. Si sunt scosi, prin intermediul primarilor, cei care au decedat, si-au pierdut drepturile electorale in urma unor condamnari sau sufera de anumite boli psihice care le afecteaza discernamantul. Recensamantul ne-a aratat circa 19 milioane de locuitori, pentru ca nu i-a prins pe aceia care nu erau acasa in momentul recenzarii, erau fie in strainatate, fie in alte localitati. Presupunand si pentru acestia o cifra aproximativa de 3 milioane, ajungem tot la 22 milioane, numar de cetateni romani. Discutia care se poarta acum este daca in listele electorale permanente intra toti cetatenii romani, indiferent de domiciliu si din cine se compune cvorumul necesar validarii referendumului. Sa vedem ce spune legea 35/2008: Art. 25. – Listele electorale cuprind cetăţenii cu drept de vot înscrişi în Registrul electoral. Ele sunt permanente sau suplimentare. Art. 26. – (1) Listele electorale permanente pentru subdiviziunile administrativ-teritoriale de pe teritoriul naţional se întocmesc de către primarul comunei, oraşului sau municipiului ori al sectorului municipiului Bucureşti, după caz, pe baza datelor şi informaţiilor cuprinse în Registrul electoral şi comunicate primarului de către biroul teritorial al Autorităţii Electorale Permanente care funcţionează la nivelul judeţului pe teritoriul căruia se află localitatea. Listele electorale permanente ce cuprind cetăţenii români cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate se întocmesc de către Autoritatea Electorală Permanentă şi vor sta la baza delimitării secţiilor de votare ce vor fi organizate în străinătate. Mai mult, chiar Guvernul Romaniei spune in comunicatul din 3 august: „Cine nu se află pe listele electorale nu înseamnă ca nu are drept de vot. Clarificarea acestei situaţii este necesară pentru a răspunde solicitărilor primite din partea Curţii Constituţionale din România. Din punctul de vedere al Guvernului României, în conformitate cu legea, toţi cetăţenii români au drept de vot şi trebuie incluşi în calculele privind cvorumul, alături de cei din listele electorale permanente, Curtea Constituţională fiind cea care va decide cu privire la acest lucru.” Adica, ce sa decida CCR, daca legea spune ca „Listele electorale permanente ce cuprind cetăţenii români cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate se întocmesc de către Autoritatea Electorală Permanentă şi vor sta la baza delimitării secţiilor de votare ce vor fi organizate în străinătate” ? In traducere libera, listele electorale permanente cuprind toti cetatenii romani cu drept de vot, indiferent de domiciliu, in tara sau in strainatate. Pe cale de consecinta, tot conform legii, cvorumul pentru validarea referendumului este dat de numarul total al alegatorilor din listele electorale permanente, indiferent de domiciliu, in tara sau in strainatate. Unde s-a petrecut blocajul care a aruncat Romania in haos? La CCR. Parte dintre judecatorii acestei institutii, ajutati de adresa trimisa in 2 august de un secretar de stat de la MAI, prea importanta sa nu fi avut acordul ministrului Ioan Rus, au facut de ras institutia in ochii romanilor si, mai grav, in ochii partenerilor europeni. In seara zilei de 1 august existau toate datele legale, oficiale, pentru ca referendumul pentru demiterea presedintelui sa fie invalidat. Comform legii, listele electorale se actualizeaza pana la 31 martie, dupa care datele obtinute sunt cadrul de referinta pentru toate procesele electorale. Ele sunt dinamice, nu pot fi actualizate zi de zi. Doar ca scorul in urma votului judecatorilor CCR a fost de 5-4 in favoarea invalidarii referendumului si era necesar 6-3. Desi toate sesizarile fusesera respinse, nu existau alte motive pentru blocaj. Nici discutiile din 2 august n-au dus la niciun rezultat, asa ca salvarea a venit de la adresa (posibil „comandata” de CCR ?), prin care MAI s-a declarat nesigur de acuratetea listelor electorale, deci a cvorumului. Colacul de salvare pentru judecatorii CCR, care au amanat pronuntarea pentru 12 septembrie, aruncand tara in haos. In mod normal, adresa din 2 august, trimisa de MAI, trebuia pur si simplu ignorata de catre judecatorii CCR, conform legilor acestei tari. Asa se intampla cand judecatorii CCR raman legati ombilical de partidele care i-au propus si le asculta ordinele. Si aici trebuie schimbata Constitutia, pentru a iesi din acest blocaj extrem de periculos: lupta politica intinsa ca o ciuma in toate institutiile statutului, inclusiv in CCR. Cererea CCR de a fi actualizate listele dupa care s-a votat la 29 iulie este ridicola si contrar legii. In primul rand, iata ce observa Joseph Daul, liderul PPE: „Sunt uimit de ceea ce suţine Uniunea Socialist-Liberală. Mă întreb cum este posibil ca într-un stat membru al UE un minister să publice cu câteva săptămâni înainte de referendum documentul oficial care arată numărul de alegători, în această săptămână să reafirme aceleaşi date, dar ieri să arate că nu poate susţine numărul de oameni de pe listele electorale permanente? Cum este posibil să fie confirmate alegerile din iunie (locale) şi doar o lună mai târziu electoratul de pe liste să nu mai fie valid? Pentru mine, acest guvern arată încă odată că este gata să schimbe orice: legi, liste, reguli care nu servesc interesului partidelor lor”, a precizat Daul. “Românii au plătit un preţ mare pentru reforme economice dificile. Este regretabil să vezi că acest guvern are propria agendă doar pentru propriile interese. Toate realizările din ultimii ani ar putea fi spulberate dacă actualul Guvern nu pune în aplicare, fără întârzieri şi abateri, angajamentele asumate faţă de partenerii internaţionalo ale României, inclusiv FMI. Sper pentru o soluţionare rapidă a acestui impas politic”, a mai transmis liderul PPE. Adica, nu reiei socotelile post-factum, dupa derularea referendumului. „Actualizarea” listelor din 29 iulie este o aberatie, imposibil de realizat intr-un timp asa de scurt si cu rezultate nesemnificative. Diferentele dintre intratii pe liste si iesitii din ele, chiar daca n-au fost realizate de unele primarii pana la, atentie, 31 martie, cum spune legea, nu pot conduce la diferente mai mari de 0,1% din cvorumul stabilit inainte de referendum. La ce sa ne asteptam de la viitoare intalnire a judecatorilor CCR? Fie vor „inghiti” nada intinsa de Victor Ponta, si vor decide ca alegatorii cu domiciliul in strainatate nu participa la realizarea cvorumului de la referendum, îi vor scadea din cvorum care va coborâ pana la o cifra convenabila astfel incat sa declare referendumul validat, cu demiterea presedintelui Basescu. Fie, vor spune ca nici dupa „minirecensamant” lucrurile nu sunt clare si vor da guvernului, eventual la cererea acestuia, inca o luna pentru a clarifica cifrele. Cu posibilitatea repetarii cererii. In ambele cazuri consecintele pentru economia Romaniei vor fi dramatice. Instabilitatea politica creata de alegerile prezidentiale, simultan cu cele legislative (oare, nu si acesta a fost motivul amanarii cu o luna a deciziei CCR?), va adanci falia creata in populatia Romaniei, pe de o parte si aceea dintre cetateni si clasa politica pe de alta parte. Cel mai mare risc si-l asuma guvernantii actuali, care vor achita nota scaderii accentuate a nivelului de trai, generata de prabusirea cursului de schimb, cu intreg cortegiul de consecinte, si de suspiciunile clasei politice si de afaceri europene, cu consecinte la fel de dramatice asupra beneficiilor participarii noastre la UE. Haosul va guverna Romania inca mult timp, iar responsabilii principali trebuie cautati la judecatorii CCR si la guvernul USL. Iar suferintele se revarsa asupra cetatenilor de rand, care sunt chemati la urne in noiembrie. Inclusiv riscul de a nu putea fi platite pensiile si salariile in ultimele luni ale anului. Sper ca alegatorii sa nu uite de unde li se trag suferintele.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu