Mai precis, de 2,25 milioane de voturi.
Conform legii trecuta prin parlament, referendumul de
validare a viitoarei Constitutii are nevoie de un cvorum de 30% si de doar 25%
voturi valide din numarul alegatorilor aflati pe listele electorale, din care
majoritatea sa spuna „Da”. Adica 2,25
milioane de voturi pentru modificarea Constitutiei, din cei aprox. 18 mil. de
cetateni cu drept de vot, 1/8 din numarul total al cetatenilor cu drept de vot.
(art 12, alin 2: „cetatenii sunt chemati sa se pronunte cu
„DA” sau „NU” asupra problemei supuse referendumului, decizand cu majoritatea
voturilor valabil exprimate”).
Cum numarul voturilor valabil exprimate reprezinta 25% din
numarul de alegatori aflati pe listele electorale, restul este aritmetica.
In nicio democratie nu se iau decizii cu 1/8 din voturile
prezumate. Nici in parlament, nici in comisii, daramite cand e vorba de Constitutia
tarii, de care depinde soarta a 18 milioane de oameni cu drept de vot. In
Parlament, pentru votarea modificarilor la Constitutie sunt necesare 66% din
voturi, iar la referendumul de aprobare 25% sa fie voturi valide! Iar 12,5% sa
spuna „DA”!
La adapostul a 2 milioane de voturi, parte din ele fraudate
sau cumparate, USL isi poate impune orice prevederi constitutionale. Presedintele
sa fie un arbitru care sa fluiere a paguba, ca nu-l asculta nimeni, CSM sa
treaca in subordinea Parlamentului, eventual serviciile de informatii sa dea
raportul operational Parlamentului, Guvernul si Parlamentul decid cam totul, iar
Justitia si Presedintele mai putin, trebuie sa asculte de Guvern si Parlament.
Asta inseamna separarea puterilor in stat, checks and balances, in conceptia
USL.
Unde este principiul simetriei, daca la adoptarea
Constitutiei se prevede un cvorum de 50%+1, iar la modificare este suficient
unul de 30%?
Sigur, e vorba de principii, care trebuie respectate. In
fapt, se pot inregistra foarte bine mai mult de 2 milioane de voturi care sa
spuna „NU” noii Constitutii. Depinde de cat de multe vor intelege cetatenii de
ce-i asteapta din aceste modificari aduse legii fundamentale.
Dar modificarea legii referendumului contine si alte capcane,
probabil nebanuite de catre initiatori, pentru ca legea se refera la toate
tipurile de referendum.
Primarii si sefii de Consilii Judetene pot fi schimbati si ei
cu votul a 1/8 dintre cetatenii cu drept de vot care i-au ales.
Dupa un an sau mai mult, in mod sigur vor fi multi alesi de
care cetatenii sa nu fie multumiti, nu numai in proportie de 1/8, dar chiar si
mai mare. Sa vezi acum referendumuri de suspendare din functie a alesilor
locali!
Ramane de vazut care va fi opinia CCR la aceasta modificare
aberanta.
Constitutie, ARTICOLUL 2
(1) Suveranitatea naţională aparţine poporului român, care o exercită prin organele sale reprezentative, constituite prin alegeri libere, periodice şi corecte, precum şi prin referendum.
(1) Suveranitatea naţională aparţine poporului român, care o exercită prin organele sale reprezentative, constituite prin alegeri libere, periodice şi corecte, precum şi prin referendum.
De aici nu
se deduce deloc ca 2 milioane de cetateni au dreptul sa decida in numele a 18
milioane!
Ramane de
urmarit traseul acestei legi la CRR, apoi la promulgare la Presedintele
Romaniei.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu