luni, 22 iulie 2013

Pot functiona partidele fara bani negri?





Toate partidele romanesti s-au nascut si vietuit in pacatul originar: dai banu’ la partid, primesti apoi contracte cu statul si functii publice din care iti scoti banii inzecit sau insutit, din care finantezi in continuare partidul, intr-o spirala a coruptiei si fraudarii banului public oprita, eventual, de procurori si judecatori. Majoritatea sponsorilor de partid au scapat si scapa de bratul inca prea scurt al justitiei.

Chiar persoane politice importante recunosc cu nonsalanta acest adevar.

„Sa nu fim ipocriti”, zice Victor Ponta apropos de bani negri  la partide. Toate partidele ii utilizeaza.

„Toti fura, inclusiv PDL”,  a declarat si Monica Macovei. „Crede cineva ca Emil Boc nu stie?”, continua domnia sa.

Aceasta fraudare si sifonare continua a banilor publici, combinata cu indiferenta criminala fata de soarta tarii, reprezinta principale cauze a faptului ca Romania, desi daruita de Dumnezeu cu resurse naturale importante, cu oameni vrednici cand ajung sa munceasca in strainatate, cu importanta pozitie geostrategica, are economia pe buza prapastiei, traieste din imprumuturi externe, garantate pana in prezent de catre FMI.

Ce-i de facut?

Problema este acuta si o ridica tot mai multi romani, de exemplu dna Lili Craciun de la platforma de comentarii Politicstand:

„Să presupunem că mâine apare un partid format doar din oameni care au ajuns pe căi oneste într-o funcție, au o afacere pe care au ridicat-o fără a fi abonați la contracte cu statul, oameni care oferă soluții dar nu au bani să susțină o campanie electorală și cheltuielile unui partid.
 
Ce șanse îi dați unei asemenea formațiuni politice și care ar fi mecanismele prin care să fie susținuți, inclusiv material, fără a fi nevoiți să se mânjească cu sponsorizări de la oameni cu probleme sau fără a promite diverse chestii dacă vor ajunge la conducere?"

In momentul de fata sansele acestor oameni sunt aproape de zero.

Este acesta un blestem al nostru, al romanilor, faptul ca doar uzand de bani negri, returnati apoi din bugetul de stat, se poate face politica?

Dar exemplele unor tari cu democratii consolidate, precum Finlanda, Danemarca, Norvegia, chiar Polonia, nu vin sa contrazica acest drum, fatal dupa unii, de a face politica?

Care este situatia partidelor abia aparute in Romania?

Noua Republica si-a propus, inclusiv in statut, sa nu primeasca sponsorizari conditionate sau de la cetateni dubiosi, certati cu legea. Pana acum si-a respectat principiul, dovada fiind faptul ca nu are sedii somptuoase, nu organizeaza manifestatii si actiuni costisitoare si zgomotoase, nu constituie vreo atractie pentru milionarii de carton ai Romaniei.

Partidul Forta Civica, desi s-a nascut fara sa stranga cele 25.000 de semnaturi, ci prin activarea unui partid mai vechi, deja inregistrat, are in forurile de conducere oameni avuti, probabil sponsori generosi: Stefan Pirpiliu, Ion Bazac, Gabriel Biris, Danut Liga, Dan Cristian Popescu, etc.

Unii dintre acestia, Stefan Pirpiliu, Ion Bazac, de exemplu, n-au putut candida la alegerile din decembrie 2012, pentru a nu irita electoratul cu forta lor economica obtinuta in conditii cel putin obscure.

Mihai-Razvan Ungureanu, presedintele partidului, a declarat ca pentru domnia sa traseismul politic este o falsa problema. Adica, poti fi socialist, precum doctorul Ion Bazac,  sa te razgandesti peste noapte si sa devii un mare fan al dreptei, asa, printr-o iluminare divina!

Miscarea Populara nu s-a nascut ca partid, inca. 

Recenta „miscare” de la Arges, cand 22 de primari ai PDL, din 24, au fost exclusi din PDL pentru a-si pastra posturile, (prin demisie le-ar fi pierdut), urmata de probabila demisie a senatorului Mircea Andrei, seful filialei judetene Arges, anticipeaza, posibil, inscrierea in bloc a acestora in Miscarea Populara.

Doar ca Senatorul Mircea Andrei, unul din baronii de baza ai PDL, este un cetatean putred de bogat. Are trecute in declaratia de avere 45 de terenuri, sapte locuinte si trei masini, dar si imprumuturi acordate de aproape 6,3 milioane de euro.
Sa fie toate aceste bunuri obtinute fara influente politica si fara contracte cu statul? Greu de crezut.

Ce filtre are Miscarea Populara la intrarea in partid? Primeste fosti membri si  sponsori ai PDL, care vin cu o intreaga clientela politica dupa ei, obisnuita sa se adape de la bugetul de stat, avand si canalele si metodele gata pregatite si exersate? Cade si viitorul Partid, Miscarea Populara, in pacatul originar, acceptand in randurile sale oameni cu averi imense, dar stranse intr-un mod cel putin dubios?

Faptul ca desi a anuntat ca se va inscrie in 10 zile la tribunal, timpul a trecut fara ca acest fapt sa se intample, este si din cauza lipsei de fonduri?

Poate ar fi bine sa se instituie o Comisie nationala care sa dea certificate de buna purtare fiscala unor oameni  asupra carora planeaza, poate pe nedrept, suspiciuni de imbogatire nelegala. In primul rand prin compararea averilor cu taxele si impozitele platite la fisc. Sunt acestea proportionale cu averea? Se justifica ele prin documente incontestabile? 

Tare mi-e teama ca nu vor fi foarte multi imbogatiti ai tranzitiei care sa apeleze la o astfel de comisie, functionand sub egida DNA, de exemplu.

Si grupul reformistilor din PDL s-a rupt, toti sustinatorii motiunii Macovei au trecut la Miscarea Populara, cu exceptia Monicai Macovei.



Poate că, aşa cum se zvoneşte, domnia sa va alege o altă cale pentru a se întoarce în Parlamentul European.

Aici suntem cu innoirea scenei politice din Romania. Intrebarea fundamentala este daca suntem blestemati sa avem in continuare partide politice nascute si functionand in pacatul originar: dai bani la partid, pentru a avea acces apoi la bugetul de stat si functii publice, sau gasim o cale de a iesi din aceasta paradigma nenorocita.

Greu blestem!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu