miercuri, 27 noiembrie 2013

Ce ar fi fost Romania fara Traian Basescu?



Daca tot sunt atatea discutii despre ce face si nu face Traian Basescu, haideti sa facem un exercitiu de imaginatie, sa creionam posibilul traseu al Romaniei fara Traian Basescu presedinte.

PSD si-a pregatit inca din 2003 o varianta a Constitutiei care sa garanteze viitorului presedinte presupus a fi Adrian Nastase atributii importante in privinta desemnarii premierului, in zona securitatii nationale, numirea sefilor serviciilor de informatii, infiintarea CSAT si in zona justitiei, numirile de sefi de parchete si a sefului ICCJ.
Dar ca de obicei, nu e pentru cin' se pregateste, ci pentru cin' se nimereste.
In 2005, in primul mandat, Traian Basescu isi foloseste din plin atributiile sporite destinate lui Nastase, de fapt.

Prima solutie „imorala”

In primul rand convinge PC sa se alature Aliantei D.A., inaugurand sirul solutiilor imorale”. Si astazi sunt multi care ii reproseaza ca a batut palma cu Voiculescu. Dar care era alternativa? Sa lase un guvern Nastase in continuare 4 ani la conducerea tarii. Cu imposibilitatea de a-i aduce pe Macovei, Morar si Kovesi pe functii importante in justitie si procuratura.

Cei trei au produs ruptura, au scos justitia din jugul politic. Tot ce a urmat in justitie si la tot ce suntem acum martori ca se intampla la DNA si tribunale, isi are originea in acea miscare si acesti oameni adusi in fruntea justitiei.

La ei au cuplat si o serie de judecatori, care au dat si dau aprobari pentru interceptari telefonice si ambientale, dau sentinte corecte, inclusiv impotriva unor personaje precum Nastase, Voiculescu, Fenechiu, Becali, Catalin Voicu,  si toata liota de inalti demnitari si parlamentari care au de dat socoteala in fata justitiei.

Si mai important, justitia dovedeste ca este capabila sa-si elimine propriile uscaturi, fie ei sefi din DNA sau DIICOT, sau judecatori spagari, inclusiv de la ICCJ.

Fara Traian Basescu n-ar fi fost posibila o astfel de schimbare fundamentala in justitie, iar Catalin Voicu ar fi facut in continuare, bine mersi, jocurile in parchete si justitie.

Sefii serviciilor de informatii

Traian Basescu a avut inspiratia sa-i propuna de la opozitie. A demontat din start acuzatia ca serviciile fac jocul sau si al PD sau PDL. 

Dupa prima eroare de anvergura, fuga lui Omar Haissam, sefii serviciilor  au platit cu demisia, demonstrand ca nu te joci cu securitatea nationala fara sa platesti.

Incet, incet, serviciile de informatii s-au implicat si in lupta anticoruptie, furnizand DNA „curentul”, adica informatiile cu care isi face acuzarea din dosare, in special interceptari telefonice si ambientale, pe aprobari date cu multa larghete de judecatori, inclusiv de la ICCJ.

In 2005, CSAT a interzis privatizarile dubioase, oprind jaful care a dus la imbogatirea clasei politice, iar pentru Romania la 200 km de autostrada.

Aducerea justitiei si serviciilor de informatii pe drumul cel bun, relatiile externe foarte bune ale presedintelui cu oficiali europeni si americani a facut posibila aderarea la UE la 1 ianuarie 2007, garantie a faptului ca drumul ales de Romania nu va fi frant, la un moment dat. 

Fara Traian Basescu este posibil ca Romania sa nu fi fost primita in UE, pentru ca principiile statului de drept, in primul rand independenta justitiei, nu erau respectate.

Prima suspendare

Dupa biletelul referitor la Dinu Patriciu, caruia Traian Basescu nu i-a dat curs, Tariceanu si PNL si-au dat seama ca nu pot continua guvernarea cu PDL si Traian Basescu, in folosul clicii aflate la guvernare. 

Evenimentele legate de prima suspendare sunt cunoscute. 80% din populatie n-a fost de acord cu demiterea presedintelui, intuind exact cauzele pentru care PNL si PSD au decis sa scape de Basescu: nu mai aveau imunitate in fata justitiei.

Tariceanu a ales sa ramana la conducerea guvernului,  santajat in Parlament de catre PSD, a urmat politica de dictat a acestuia si rezultatele se stiu:

-1,4 milioane de bugetari, de la 800.000 in 2004
-a lasat un deficit de 5,5% dupa o crestere economica  de 8%, si 5 km de autostrada
-pensii si salarii bugetare duduite aproape la dublu in 2 ani, pe resurse conjuncturale: boom-ul imobiliar, banii capsunarilor si vanzarea ultimelor active ale economiei comuniste (BCR si altele)
-2 miliarde euro arierate
-absorbtia banilor europeni aproape zero, o singura unitate de managemnet acreditata din 9. 

Cei care l-au acuzat mai tarziu  pe Basescu de interventie brutala in guvern si institutiile statului, au uitat ca pe timpul lui Tariceanu n-a avut nicio putere in domeniul economic. De ce n-a condus si atunci Guvernul?

Perioada 2008-2012

Dupa realegerea sa din 2009, in contextul dezlantuirii crizei mondiale, guvernarea Boc-Basescu a avut sarcina cumplita de a reechilibra economia tarii, din prapastia in care o lasase Tariceanu. Boc s-a trezit cu „mortu” in casa, avand de achitat pensii si salarii bugetare nesustenabile, dupa disparitia resurselor conjuncturale enumerate.

Taierile de salarii bugetare si cresterea TVA la 24%, singura solutie sa nu urmam soarta Greciei,  au produs insatisfactii majore in randul populatiei. Majoritatea cetatenilor nu au  pregatirea economica necesara sa inteleaga cum de Tariceanu avea bani, desi nu s-a deranjat sa construiasca autostrazi, iar Boc nu are. Totusi, n-au fost demonstratii masive de strada, calculul guvernarii s-a dovedit corect, economia a fost salvata de la dezastru.
Incet, incet, Romania a revenit pe crestere economica, justitia si-a urmat nestingherita cursul, ajutata si de serviciile de informatii. 

Cele 11-12 asumari de raspundere a guvernului Boc au fost tot atatea progrese in modernizarea Romaniei, cele 4 coduri si mica reforma  din justitie, Legea Educatiei Nationale, Codul Muncii, Legea Pensiilor, Legea salarizarii unice a bugetarilor, si multe altele, posibile prin colaborarea presedintelui cu premierul Boc. Atunci cand Boc n-a vrut sa sculte de presedinte, (cresterea TVA la 24%), n-a ascultat.

A doua suspendare

 Condamnarea si arestarea lui Nastase a constituit declicul, evidenta ca, la o adica, nimeni nu scapa de justitie si de DNA-ul  lui Daniel Morar.

Tripleta Voiculescu, Ponta, Antonescu a decis sa scape pentru a doua oara de Basescu, premisa a reincalecarii justitiei si devalizarii bugetului de stat pentru imbogatirea baronilor si politicienilor corupti.

Nici de aceasta data nu le-a reusit, in primul rand datorita interventiei partenerilor europeni si americani, facandu-i pe actualii conducatori sa regrete amarnic parteneriatul Romaniei in UE si NATO.

Actul de acuzare din 2012 este de tot rasul.

„Traian Bsescu, în numele ideologiei politice a  „preşedintelui juctor” şi-a asumat în mod direct conducerea instituiilor  statului, fiind direct responsabil de majoritatea deciziilor care au dus laprbuşirea funcionrii instituiilor statului român, la adâncirea crizei  economice, la impasul actual al statului de drept şi la punerea în pericol a însşi principiilor fundamentale de funcionare ale statului democratic.
 Actiunile preşedintelui au venit sa încalce principiul separatie puterilor în stat,  având o atitudine de sfidare şi denigrare a instituiilor statului, prin excesul de autoritate manifestat public.”

Cum sa-ti asumi conducerea institutiilor, fara prerogative legale, fara drept de initiativa legislativa, fara sa semnezi HG-uri, ordine de ministru, decizii si acte normative ale acestor institutii? Cand Emil Boc n-a vrut sa-i asculte opinia, a ridicat TVA-ul la 24%, fara sa tina cont de parerea presedintelui.

Cum sa teleghidezi si sa hipnotizezi procurori si judecatori, „regimul Basescu”, sa te asculte, cand mai ai un an si pleci si nici instrumente juridice sa le impui ceva? 

Desi USL sustine ca poporul l-a demis pe presedinte, au votat pentru demitere 40% din populatia cu drept de vot, convinsi de USL ca e corecta suspendarea. Nici oficialii UE si americani n-au fost convinsi si l-au pus pe Ponta cu botul pe labe, asa ca nici de data asta n-a tinut eliminarea lui Basescu. 

De ce-i era frica lui Voiculescu, nu scapa. A fost deja condamnat, in prima instanta, la ani grei de puscarie.

A crescut si s-a consolidat in tot acest timp opinia publica, ajutata si de retelele de socializare, presa independenta, nesupusa inca economic de catre puterea politica. Relatiile euro-atlantice ale Romaniei sunt foarte bune, securitatea nationala asigurata de NATO, inclusiv de scutul antiracheta de la Deveselu. In plan economic, exporturile spre tari din UE, cu avantajele fiscale corespunzatoare, merg foarte bine.

Traian Basescu mai are un an la Cotroceni.

Sunt  institutiile statului, in special justitia, atat de consolidate, incat au trecut de punctul de la care nu mai pot fi pervertite de puterea politica? 

Din pacate nu. Disperarea cu care mai marii zilei, Ponta, Voiculescu, Antonescu, se agata de plecarea lui Basescu, inventeaza tot felul de comisii de ancheta, doar, doar, il mai suspenda odata, ne arata dorinta clasei politice de a reveni la epoca Nastase, de a conduce Romania cu suplimentarea impozitarii, cu focuri de artificii de genul actualului Forum Economic China-Europa Centrala si de Est. 

De la scrisori de intentie si memorandumuri, pana la contracte ferme e cale lunga, am avut si in trecut astfel de incercari fara rezultat. 

Lipsa unei forte de dreapta credibile, contraoferta la esecul economic si posibila spargere a  USL, absenta unor urmasi de calibrul lui Traian Basescu, fac viitorul Romaniei mai intunecat, dar si cu speranta ca oamenii se schimba si inteleg, pana la urma, cine le vrea binele si cine vrea doar sa se imbogateasca pe spinarea lor.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu